dinsdag 6 december 2011

Landelijke Kinderopvang Limburg zoekt 10 nieuwe onthaalouders

Landelijke Kinderopvang is op zoek naar extra onthaalouders. Limburg telt momenteel 670 onthaalouders in 22 gemeenten. De meesten zijn nu 50 of 60 jaar oud en willen wat gaan afbouwen, zegt Yolanda Kuppens van Landelijke Kinderopvang. "We hebbben dus dringend nood aan nieuw bloed."
De nood is het meest voelbaar in steden als Sint-Truiden, Maaseik en Bree waar het meestal de tweeverdieners zijn die op zoek gaan naar opvang voor hun kinderen, maar waar het een knelpuntenberoep is omdat er helaas geen kandidaat-onthaalouders zijn die zich aanbieden. In de landelijke gebieden wonen er minder mensen en zijn er dus verhoudingsgewijs meer kandidaten om opvang te organiseren. 
De dienst is in alle gemeenten op zoek naar extra onthaalouders, maar in de regio's Gingelom, Beringen, Heusden en Bilzen wil men op korte termijn meer dan tien onthaalouders vinden.
Vandaag in Sint-Truiden boden zich drie kandidaten aan. Maar uit ervaring weten wij dat er gemiddeld slechts een op drie uiteindelijk ook echt onthaalouder wordt", aldus Kuppens. Het loopt niet altijd van een leien dakje, ook al omdat onthaalouders nog geen eigen statuut hebben en zij zich moeten houden aan de regels van Kind en Gezin.
De drie Truiense kandidaten lieten zich daardoor niet afschrikken. Joke Basteyns heeft zelf twee kindjes van 5 en 2 jaar. "Ik ben zelf heel erg begaan met kinderen en omdat ik altijd opnieuw bij vrienden en kennissen hoor dat ze iemand zoeken voor kinderopvang, kom ik hier wat informatie vragen om zelf als onthaalmoeder te starten." Mieke Raskin kreeg de microbe bij haar schoonouders te pakken. "Zij waren onthaalouder en daar heb ik vaak een handje toegestoken. Dat is me zo goed bevallen zodat ik nu zelf overweeg om onthaalmoeder te worden. Ik zie het als een win-winsituatie want ik kan zo ook mijn eigen kinderen opvangen." Tot slot kwam ook Mieke Neven langs, mama van een zoontje. "Ik hoor vrienden vaak klagen dat ze het moeilijk hebben om hun kinderen goed en veilig te plaatsen. Bovendien is werken met kinderen het mooiste wat er bestaat."
Zin om zelf onthaalouder te worden? 
info: limburg@landelijkekinderopvang.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...