woensdag 12 oktober 2011

Vraag naar opvang van kinderen veel groter dan aanbod in Limburg

Landelijke Kinderopvang kampt in Limburg met een tekort aan onthaalouders en  roept op de Dag van de Onthaalouder mensen op om voor de job te gaan.
Tal van gemeenten tellen te weinig onthaalouders om aan de vraag te voldoen.


Onthaalmoeder Marleen Colla: 'ik vermoed dat het een te onbekend beroep is en dat we daarom met te weinig zijn...'
Het is vandaag niet enkel woensdag, maar ook de dag van de Onthaalouder en de week van de IBO's (Initiatieven van Buitenschoolse Opvang). Om deze dag extra in de kijker te zetten ontvangt elke medewerker van de Landelijke Kinderopvang een hartendoosje. 'Omdat ze het verdienen', zegt regiomanager Josine Jackers.
Over heel Vlaanderen verspreidt tellen we 8.000 onthaalouders. 2.300 van hen vallen onder de Landelijke Kinderopvang. In Limburg gaat het om 650 onthaalouders. Josine Jackers en haar team hebben dus een duidelijk zicht op de verspreiding en noden binnen de sector. We zijn actief in 22 Limburgse gemeenten en tellen negen diensten verspreid over de provincie. De vraag voor opvang van de kinderen is alvast heel wat groter als wat we kunnen aanbieden. In verscheidene gemeenten kampen we met een groot tekort, maar elke aanvraag binnen eender welke gemeente zullen we ernstig nemen. Je kan stellen dat we altijd nieuwe krachten kunnen gebruiken overal, alleen is het probleem in de ene gemeente nijpender dan de andere.' Dus roept de organisatie, met de steun van Kind en Gezin, op om iedereen die onthaalouder wil worden zich te melden.
Een van die onthaalouders, Marleen Colla (45) uit Vucht, heeft geen spijt toen ze 3,5 jaar geleden besloot haar professioneel leven om te gooien. Ik heb zelf vier kinderen en na de geboorte van de laatste wilde ik iets anders', zegt ze. De jaren daarvoor werkte ik met draaiende posten binnen de zorgsector. De combinatie gezin-werk viel me almaar zwaarder en toen ik besloot om voor onthaalmoeder te gaan kreeg ik de volle steun van de rest van het gezin.
Het resultaat is dat Marleen vandaag elke werkdag om 6 uur uit bed kruipt om op minimaal drie en maximum zeven kinderen te letten terwijl hun ouders uit werken zijn. Ik doe het ontzettend graag en mits goede organisatie is het geen zwaar belastende job. Je hebt soms wel weinig tijd en het zijn lange dagen, maar het kan zo plezant zijn. Mijn onthaalkinderen zijn tussen de drie maanden en 2,5 jaar oud en stuk voor stuk schatjes. Ook financieel zit het goed. Ik vermoed dat het een te onbekend beroep is en dat we daarom met te weinig onthaalouders zijn. Ik kan het alvast iedereen aanraden', besluit ze.

Alle informatie en kandidaat stellen kan via telefoon 070-24.60.41 en
www.landelijkekinderopvang.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...