maandag 7 mei 2012

vergeten groente van de maand: de koolrabi

In het project 'gezonde opvoeding binnen de kinderopvang' prijst Sofie De Bie op de info-avonden de 'vergeten groenten' aan.
Elke maand bezorgt ze ons een recept, deze maand staat DE KOOLRABI in de kijker.
De koolrabi groeit van mei tot oktober. Hij bevat veel vitamine C en B en ijzer en mineralen. Deze groente kan op het menu bij kinderen vanaf 8 maanden. Hoewel de groente bij ons allang bekend is, is ze nooit echt doorgebroken. In Duitsland wordt ze wel veel gegeten. In de jaren 1970 begonnen de Nederlanders, gevolgd door de Belgen, op bescheiden schaal koolrabi te kweken.  De beste knollen hebben een diameter tussen 6 en 10 cm, bij benadering de grootte van een appel. In de koelkast bewaren koolrabi's redelijk goed, als je het blad er eerst afhaalt en de knollen in een plastic zak stopt.


Bijna zo lekker als frietjes: Koolrabi recept in de oven (4 personen)
4 koolrabi bollen, geschild 
1 eetlepel arachideolie 
1 teentje knoflook, fijngehakt 
zout en peper naar smaak 
25 gram Parmezaanse kaas 
1. Oven voorverwarmen op 225 C. 
2. Snijd de koolrabi in schijven van 5 mm en halveer. 
3. Doe de olijfolie met de knoflook, peper en zout in een kom, meng en voeg de koolrabi stukken toe. Meng tot de koolrabi met olie bedekt is, voeg indien nodig meer olie toe. 
4. Bak 15 tot 20 minuten in de oven tot de groente bruint. 
5. Haal uit de oven en bestrooi met Parmezaanse kaas. 
6. Zet opnieuw in de oven en laat de kaas bruinen (5 minuten). Dien dit geroosterd koolrabi recept onmiddellijk op. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...