Voorlezen is vooral leuk maar ook leerzaam!
Het voorlezen van boekjes is heel goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Door samen met een volwassene naar een boekje te kijken, erover te praten en samen het verhaal te vertellen (interactief voorlezen), leert een kind steeds meer nieuwe woorden kennen. En hij komt steeds meer te weten over de wereld om hem heen. Voorlezen helpt ook bij het leren communiceren:
een kind leert om naar jou te luisteren en daar vervolgens op te reageren.
Ook voorlezen doe je interactief als het kan:
Laat je tijdens het voorlezen niet alleen leiden door het verhaal en het boek.
Let vooral op de reactie van kinderen en ga daarop in. Praat dus niet alleen over het verhaal en de platen, maar ook naar aanleiding van datgene wat ze zien.
Vraag ze dingen als je denkt dat ze daarover iets kunnen of willen vertellen.
Reageer als je ziet dat ze ergens om moeten lachen. Of als ze iets een beetje eng vinden, of verbaasd of verrast zijn.
Als kinderen iets herkennen in een verhaal, willen ze vaak over hun eigen ervaringen vertellen. Dat is goed, moedig het aan, want taal is het meest betekenisvol voor kinderen als het gesprek gaat over dingen die dicht bij henzelf liggen.
Houd wel rekening met de ontwikkelingsfase van kinderen! Het is goed om kinderen uit te dagen, maar het moet ze niet (te veel) frustreren. Hele jonge kinderen kun je bij het verhaal betrekken door ze dingen aan te laten wijzen. Aan oudere kinderen kun je meer open vragen stellen.
Let op de reacties van kinderen en zorg voor een goede balans tussen interactief voorlezen om gericht de taalontwikkeling te stimuleren en 'gewoon' voorlezen om daar heel veel plezier aan te beleven! Het moet immers fijn zijn om samen te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten