donderdag 23 juni 2011

Plezier beleven in de buitenschoolse opvang

Kinderen spelen graag vrij. Ze beleven er niet alleen plezier aan, ze steken er ook veel van op. Hoe kun je als begeleider in de buitenschoolse opvang meer betekenen bij dat spel? En wanneer grijp je in? 
In het tijdschrift KIDDO zegt pedagoge Annelies Roelandt, educatief medewerker bij het Vormingcentrum voor Opvoeding en Kinderopvang: 
Eigenlijk moeten kinderen best veel’ . Op school moeten ze luisteren, stilzitten, opletten. En daarnaast is er de sportclub, de muziekschool, de jeugdbeweging: allemaal superleuke dingen, maar ze verlopen volgens een vast stramien. 
De activiteiten zijn voorgestructureerd. Het initiatief komt daarbij van volwassenen, niet van de kinderen zelf. Natuurlijk hebben die volwassenen de beste bedoelingen en denken ze: “Dit zullen ze vast leuk vinden.” Maar in wat ze écht willen doen, hebben kinderen eigenlijk weinig vrije keuze. 


Plezier beleven!
Roelandt begeleidt medewerkers in de buitenschoolse en voorschoolse kinderopvang en geeft regelmatig trainingen rond het thema ‘vrij spel’. Geïnspireerd door de pedagogiek van Reggio Emilia, pleit ze ervoor om het kind en z’n interesses centraal te stellen. Want de opvang is vrije tijd voor kinderen: ook al worden er soms activiteiten gepland, het meeste van de tijd kunnen ze er ‘vrij’ spelen. ‘Het is dan ook de kunst om hen daar écht vrij in te laten’, zegt ze. ‘Kinderen kiezen zelf wat ze spelen, waar en met wie. De essentie van vrij spel is dat ze plezier beleven. Dat ze door het aanwezige spelmateriaal geïnspireerd worden om te doen waar ze zin in hebben. En dat ze zelf het initiatief kunnen nemen.’
informatie over KIDDO, het pedagogisch vakblad voor de kinderopvang vind je hier





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...