maandag 24 januari 2011

op het podium: onthaalouder Wendy uit Zaffelare























Sinds juni vorig jaar werk ik als onthaalouder bij Landelijke Kinderopvang.
Bij het zoeken naar opvang voor onze kindjes, kreeg ik steeds meer de behoefte mijn kindjes “zelf groot te brengen” en dus niet meer te gaan werken. Toch deed ik mijn job als groepshoofd/opvoedster graag en wou ik die ook niet opgeven! Toen ik op een avond wat gegoogled had, kreeg ik op de website van Landelijke Kinderopvang te lezen dat je tijdens je tijdskrediet onthaalouder kan worden. Dit heeft alles te maken met het specifieke statuut waarbij je als onthaalouder een onkostenvergoeding ontvangt.  Dit stemde me tot nadenken om toch de stap te zetten!
Deze beslissing heb ik natuurlijk niet alleen genomen maar wel met het ganse gezin.  We hebben alle voor- en nadelen op een rijtje gezet, zodat we 100% achter onze keuze konden staan.
Ik zou thuis zijn en onze kinderen zouden geen opvang door anderen nodig hebben maar toch zou ik ook kunnen werken.
Het huishouden moest anders georganiseerd worden, het eten zou niet altijd kunnen klaarstaan.  Daarnaast zouden onze kinderen o.a. hun speelgoed moeten delen en meer nog, hun mama moeten delen! Want ook de andere kindjes uit de opvang zouden de beste zorgen moeten krijgen.
Als men mij vraagt wat ik wil bieden als onthaalouder, vind ik dit steeds moeilijk om uit te leggen, omdat het voor mezelf gaat om het aanvoelen van een uniek kind. Ik wil bieden wat ik zelf zou verwachten van een onthaalouder. 
In de eerste plaats vind ik het heel belangrijk dat de kindjes meedraaien in (ons) gezinsleven.  Dit wil voor mij zeggen dat ik hier binnen de opvang een zo gewoon mogelijke gezinssituatie wil nastreven. Zo heb ik een kindje dat 's morgens aankomt als wij nog aan de ontbijttafel zitten . Dit kindje schuift gewoon mee aan aan onze tafel en eet zijn boterhammetje 's morgens samen met ons. Dus niet de grootschaligheid van een kribbe maar wel de “intiemere” aanpak van een gezin. Elk kindje is voor mij een uniek wezentje met zijn eigenheid. Elk met hun eigen capaciteiten die je moet bevestigen en stimuleren. Soms heeft een kindje een duwtje in de rug nodig, een extra stimulans! 
Dit is voor mij een bijzondere taak van een onthaalouder.
Ik probeer ook zoveel mogelijk af te stemmen op het ritme van het kind zelf. 
De kindjes moeten hier niet om klokslag 11uur eten en moeten niet op vaste uren slapen. Natuurlijk heb ik richturen, die planning heb ik nodig om alles georganiseerd en rond te krijgen! En ik moet toegeven, je (huishouden) organiseren is niet altijd evident als beginnende onthaalouder! 
Stel je maar eens middagmaal voor: het ene kindje moet je eten geven, een ander kindje voelt zich nog wat onwennig en mist haar mama, nog een ander kindje wil volop zelfstandig leren eten maar heeft toch nog wat hulp nodig en een beetje verder op de speelmat zitten nog 2 kindjes met een hongerig buikje... . En natuurlijk wil je elk kindje zo goed mogelijk verzorgen!
Een kindje vaardigheden laten ontdekken en aanleren, maakt voor mij de job als onthaalouder boeiend. Neem bv. de sociale vaardigheden: wat een kind op 2,5 jaar tijd allemaal leert en vooral hoe zo een klein kindje communiceert, hoe het duidelijk maakt dat het iets nodig heeft maar ook hoe er sociale interactie tussen 2 ukjes van bv. 1 jaar ontstaat!
Maar ook genieten van de alledaagse dingen, de dagdagelijkse zaken “samen” met hen doen. Samen eten maken, samen spelen, samen opruimen en soms zelfs samen zingen!
Onthaalouder zijn leert mij terug blij te zijn met kleine dingen!
Wendy Goossens uit Zaffelare (deelgemeente van Lochristi)





















Wendy is als onthaalouder aangesloten bij Landelijke Kinderopvang. 
Landelijke Kinderopvang organiseert opvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar in kinderdagverblijven, bij onthaalouders en in buitenschoolse opvang verspreid over gans Vlaanderen.  
Neem zeker een kijkje op onze website www.landelijkekinderopvang.be of bel naar 070 246 041 als je op zoek bent naar kinderopvang in jouw buurt.
Het regiokantoor voor Oost-Vlaanderen kan je vinden in Denen 157, 9080 Lochristi.


9080 Zaffelare weergeven op een grotere kaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...